Schrijven is niet eng

het geheim van de schrijverWoorden kunnen op papier anders overkomen dan mondeling. In een gesprek zie je hoe de ander reageert op je woorden. Je kunt daarop inspelen en mogelijke misverstanden makkelijk uit de weg ruimen.
Als je een tekst schrijft, moet je maar afwachten hoe je woorden overkomen. Informeel taalgebruik kan al snel als onbeleefd worden opgevat, zakelijk als kil en humor als sarcasme. Wie heeft het niet eens meegemaakt dat iemand kwaad werd om een goedbedoelde mail? Geen wonder dat je deze slangenkuil maar liever uit de weg gaat.

Val niet in de valkuil van vage teksten

Veel mensen vinden het maar lastig vinden om iets op papier te zetten. Zeker als het om zakelijke teksten gaat. Toch kom je er soms gewoon niet onderuit. Zo heb je als ondernemer nu eenmaal een website nodig. Sommige bedrijven zijn zo bang om de mist in te gaan dat ze alleen wat algemene, vage teksten op hun site plaatsen. Dat leidt tot pagina’s waarop niet veel meer staat dan: Volledige ontzorging met een service overeenkomst waarbij onze specialisten op gezette tijden bij u op locatie aanwezig zijn. Huh? Inderdaad. Waar gáát dit over?

Goede content laat geen ruimte voor misverstanden

Met zo’n tekst zul je  misschien niemand voor het hoofd stoten, maar je trekt er ook geen volle zalen mee. In het beste geval haken de lezers meteen af. Maar echte geïnteresseerden lezen door: een beter recept voor misverstanden is er niet.

De kunst is om je boodschap zo neutraal, helder en eenduidig te verwoorden dat iedereen snapt wat je bedoelt. Een goede tekst spreekt het juiste publiek aan, weet te boeien én brengt de boodschap goed over. Hoe je zo’n tekst schrijft?

Waardevolle tip

Als je je boodschap op papier zet, wees dan niet verlegen en maak je punt zo specifiek mogelijk.

Schrijf dus niet dat je volledige ontzorging biedt, maar maak duidelijk wat je daarmee bedoelt en schrijf dát op. Waarschijnlijk ziet je tekst er dan heel anders uit. Zoiets als: We zorgen ervoor dat u geen omkijken meer hebt naar uw ICT omgeving. Voortaan kunt u al uw vragen over  computers, laptops of smartphones bij ons neerleggen. Als er een probleem is, dan lossen we het gegarandeerd binnen 24 uur op”.

Papier is geduldig

Vindt je het moeilijk om je verhaal zwart op wit te zetten? Pak je laptop erbij en stel je voor dat je in gesprek bent met je ideale klant. Hoe zou je je boodschap dan verwoorden? Hoe denk je dat je gesprekspartner erop zou reageren? Wat voor vragen zou ze hebben? Hoe zou je die beantwoorden?  Schrijf het allemaal op en denk er verder niet teveel bij na.

Als je alles hebt, lees je de tekst nog eens door. Wat valt je op? Let in eerste instantie niet op typo’s of kromme zinnen, maar focus op de grote lijnen van je verhaal. Als je die te pakken hebt, kun je de rest van de tekst gaan bijschaven. Neem er gerust de tijd voor. Papier is geduldig. Dat is het mooie van schrijven. Je tekst hoeft niet meteen perfect te zijn!