Tekst zegt meer over je dan je denkt

rememberBij het schrijven van webteksten, is het altijd de vraag hoe het bedrijf zichzelf wil presenteren. Gaan ze voor een degelijk, betrouwbaar imago, voor het familiegevoel of juist voor een jonge en frisse uitstraling. De teksten moeten aansluiten op je doelgroep en het imago dat je wilt neerzetten.

Veel bedrijven hebben moeite met het vinden van de goede tone of voice. Hierbij enkele gouden tips voor het schrijven van teksten die passen bij je bedrijf.

1 – U of jij

Mijn persoonlijke advies is eigenlijk altijd om het persoonlijk en informeel te houden. Je lezer met u aanspreken creëert afstand mee en je maakt jezelf er kleiner mee. Door te tutoyeren stel je jezelf op gelijke voet met de lezer en kom je zelfverzekerd over.

Toch is nog niet iedereen overtuigd van de kracht van je en jij. Voor wat meer traditionele bedrijven is het nog wennen. Ook daar zie je echter steeds vaker dat klanten met jij en jou worden aangesproken. Voor nieuwe, innovatieve bedrijven is het geen issue meer. Die zijn vooral op zoek naar authenticiteit en verbinding. Jij en jou dus! Waar je ook voor kiest, wees consequent!

2 – Kies je eigen taal

De volgende zinnen betekenen hetzelfde. Wat past beter bij jouw bedrijf?

  • We oriënteren ons voortdurend op nieuwe ontwikkelingen

  • We zijn altijd op zoek naar de laatste trends en ontwikkelingen

Kies je voor de eerste optie, dan kom je wat voorzichtiger en misschien wat degelijker over dan als je voor de tweede gaat. Welk aspect van je bedrijf wil je benadrukken? Zorg dat dat tot uitdrukking komt in je woorden.

Engelse woorden dragen bijvoorbeeld bij aan het neerzetten van een open en internationaal profiel, maar pas ermee op. Teveel kan al snel gaan irriteren. Kies bij twijfel voor Nederlandse woorden die het goed doen: slim ipv smart, handig ipv userfriendly of lol ipv fun. Natuurlijk is taalgebruik erg modegevoelig dus bovenstaande opsomming heeft een korte houdbaarheid. Taal is voortdurend in beweging en bedrijven dus ook!

3 -Vermijd ouderwetse woorden

Weinig bedrijven streven doelbewust een oubollig imago na. Toch is het verbazingwekkend hoe vaak je op websites nog woorden tegenkomt als desondanks, in hoge mate, trachten, pogen of immers.

Het kan makkelijk anders. Op de website van Onze Taal staat een lijst van ouderwetse termen met eigentijds alternatieven die je kunt gebruiken om archaïsche woorden te vervangen voor meer eigentijdse. Heel handig, maar de lijst is wel erg uitgebreid. Er staan ook woorden op waar volgens mij niks mis mee is;-)

4 – Geen onnodige hulpwerkwoorden

Pas op met woorden als kunnen, willen, zullen, zorgen voor, gaan, hoeven, mogen en moeten. Ze halen de vaart uit je tekst en maken je boodschap er meestal niet duidelijker op.

De zin: “Mocht je interesse hebben in onze dienstverlening, dan kun je contact met ons opnemen”, is tamelijk omslachtig. Dat kan directer:

• Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op!
• Neem contact met ons op als je interesse hebt onze dienstverlening.

5. Wissel korte en lange zinnen met elkaar af

Mijn laatste tip is van een iets andere orde, maar wel heel belangrijk. Kort en bondig schrijven is goed, maar dat betekent niet dat je uitsluitend korte zinnen moet maken. Dan krijg je onleesbare staccato tekst waarmee je niemand een plezier doet. De kunst is juist om korte en lange zinnen met elkaar af te wisselen. Zo krijgt je tekst met een lekker ritme die lezen als een trein.