Je WHY is geen marketing truc!

Marketing is niet alleen een tool om meer producten of diensten te verkopen. Het is ook een manier om duurzame relaties met anderen op te bouwen. De meeste kans om bedrijven of mensen voor de lange termijn aan je te binden, is door relaties aan te gaan met partijen met wie je op één lijn zit. Het Golden Circle model van Simon Sinek kan je hierbij helpen.

Waar staat je bedrijf voor?

In het model staan drie begrippen centraal: WHAT, HOW and WHY. De meeste bedrijven vertellen vooral wat ze doen en soms ook hoe, maar ze staan er niet bij stil waarom ze dat doen. Wil je als bedrijf lange termijn relaties opbouwen met gelijkgestemde partijen, dan kun je beter beginnen te communiceren vanuit je WHY: Waarom doe je wat je doet en waarom juist op jouw manier?  Waar geloof je in?

Het succes van WHY

Bedrijven die vanuit de WHY communiceren zijn vaak erg succesvol. Ze appeleren aan een  gevoel waar hun klanten, medewerkers of business partners zich in kunnen vinden. Apple is het meest bekende voorbeeld, maar ook dichter bij huis zijn er succesvolle bedrijven te vinden die heel slim hun WHY centraal zetten. Denk maar aan CoolBlue, Tony Chocolonely of Rituals. Hun produkten zijn prima, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ze zo populair zijn. We voelen ons vooral aangesproken door datgene waar ze als bedrijf voor staan: geweldige service (CoolBlue), eerlijke handel (Tony Chocolonely) en bewuste aandacht voor jezelf (Rituals).

Een doorlopend proces

De meeste ondernemers vinden het moeilijk hun WHY goed onder woorden te brengen en dat is het ook! Het is geen marketing trucje dat je uit de kast haalt als het zo uitkomt. Het is een doorlopend proces waarbij je je complete werkwijze (HOW), producten en diensten (WHAT) steeds op je WHY afstemt. Uiteindelijk moet je hele verhaal (de complete customer journey) van A tot Z consistent en kloppend zijn.

Make no mistake

Geloof je in de kracht van WHY en wil je het concept ook toepassen? Doe het dan wel goed! Er zijn nogal wat misverstanden over de juiste toepassing.  Ik zet er alvast drie voor je op een rij.  Doe er je voordeel mee!

  1. De WHY van je bedrijf geeft aan waarom klanten bij jou moeten zijn

Bij het zoeken naar de WHY van je bedrijf, is de vraag niet: “Waarom moet de klant voor jouw bedrijf kiezen?”. Die insteek is erg commercieel en te kort door de bocht. Neem het bedrijf als uitgangspunt en niet de klant: “Wat is de WHY van jouw bedrijf?” Als klanten zich herkennen in je authentieke overtuiging, dan komen ze vanzelf naar je toe.

  1. De WHY van je bedrijf moet terugkomen in al je communicatie-uitingen

Stel dat de WHY van je bedrijf is dat je mensen steeds aangenaam wilt verrassen met hoge kwaliteit. Prima om dat te communiceren, maar het belangrijkste is dat je het gewoon doet!

  1. De WHY van je bedrijf is onveranderlijk

Het is heel goed mogelijk dat je WHY zich in de loop van de tijd verder ontwikkelt door nieuwe ontwikkelingen of inzichten. Sterker nog, het is alleen maar logisch en ook goed om als bedrijf in beweging te blijven. Daarom is het verstandig van tijd tot tijd stil te staan bij je WHY en te kijken of je er nog steeds voor 100% achter staat.