Hoe schrijf je een goede Call to Action?

Mooi dat mensen je website weten te vinden zodat ze kunnen lezen wat je te bieden hebt. Maar het wordt nog mooier als ze er ook iets mee doen: informatie opvragen, een bestelling plaatsen, bellen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Je wilt met je website immers iets bereiken! Met een goede Call to Action maak je het bezoekers zo makkelijk mogelijk om die zo gewenste vervolgstap te zetten.

Call to Action?

En Call to Action is een oproep aan je publiek om in actie te komen en zo de conversie van je website te verhogen. Een knop of hyperlink die leidt naar een webshop, het inschrijfformulier van je nieuwsbrief, een contactformulier of je mailbrowser.

Voor je een Call to Action toevoegt op je website, moet je goed weten wat je ermee wilt bereiken. Wil je dat bezoekers hun contactgegevens achterlaten op je website, dan moet je ze ook iets te bieden hebben: een Ebook, een leuke aanbieding of een nieuwsbrief. Verleid je publiek met iets wat ze aanspreekt.

De hype en de realiteit

Laat je niet gek maken door marketeers of conversiespecialisten. Ze spreken elkaar allemaal tegen! Sommigen adviseren om uitsluitend met grote, felle buttons te werken met daarop de tekst “gratis”. Zelf denk ik dat tekstlinks beter werken. Net als veel mensen ben ik inmiddels allergisch geworden voor het woord “gratis” en gebruik ik knoppen alleen als er niks anders opzit.

Stappenplan voor een succesvolle CtA

Een goede Call to Action komt nooit uit de lucht vallen, maar volgt logisch uit je verhaal. Een grote knop  ‘WORD NU GRATIS LID VAN DE NIEUWSBRIEF’  komt heel opdringerig over. Nodig je lezers liever uit voordat je iets van ze vraagt. Hieronder staat een kort stappenplan met enkele voorbeeldzinnen voor een willekeurige case (het inschrijven op een nieuwsbrief van OmniBee)

1 Wek interesse op.

  •  Zou je vaker interessante informatie over Tekst en Toekomst willen lezen?
  • Wil je ook op de hoogte worden gehouden van wat er speelt bij Tekstbureau OmniBee?
  • Krijg je ook nooit genoeg van tips en informatie over Marketing en Innovatieve ontwikkelingen?

2 Moedig de lezer aan (optioneel)

  • Dat kan geregeld worden!
  • Dat snappen we!
  • Dan zit je  hier goed!

3 Voeg de eigenlijke call to action toe

 Schrijf heel duidelijk wat je wilt van de klant. Als je een hyperlink gebruikt, maak hem dan groot zodat mensen meteen zien waar ze moeten klikken.

“Schrijf je in voor de nieuwsbrief van OmniBee.

4 Eindig met een vriendelijke, afsluitende zin

  • Voortaan ontvang je elke maand nieuwe inspirerende verhalen en tips!
  • We zorgen ervoor dat je voortaan elke maand wordt voorzien van interessante informatie en handige tips!
  •  Je zult er geen spijt van krijgen!

 

Door je call to action vriendelijk te verpakken, maak je het voor mensen een stuk makkelijker om daadwerkelijk op die hyperlink te klikken. Pas dus om met dwingende buttons en teksten. Wil je graag een duurzame en goede relatie met je klanten opbouwen dan is een uitnodigende Call to Action een veel beter idee!