Het geheim van een goede webtekst

23 april 2019

Een website is meer dan een leuk ontwerp en wat mooie stockfoto’s. Natuurlijk denk je na over de structuur van je website, een aansprekend design en mooie visuals. Maar dan? Zeker in de zakelijke dienstverlening is het belangrijk om goed onder woorden te brengen waar je voor staat en wat je te bieden hebt. 

Sterke teksten maken je website af!

Hoe mooi je website er ook uitziet, de teksten maken het af. Toch zie je vaak dat bedrijven er weinig aandacht aan besteden. Ze hebben nog wel wat oude folders liggen of flansen in een paar uur wat in elkaar. Jammer, maar ook begrijpelijk.

Het bouwen van een website is vaak een lang traject. Het begint met het kiezen van een platform, het opzetten van een structuur en het maken van een goede lay out. Als je dat allemaal hebt gedaan, dan wil je ook gewoon snel live.

De laatste loodjes…

Het is zonde om veel energie in je nieuwe website te steken en vervolgens de content af te raffelen. Beter een beperkt aantal pagina’s die goed in elkaar zitten, dan een uitgebreide website met teksten die van alle kanten rammelen.

Een goede webtekst schrijven is meer dan een paar keywords achter elkaar zetten en hopen dat Google dat oppakt. Het is een kwestie van uitvinden wie je potentiële klanten zijn en teksten maken die hen aanspreken. Daar mag je best wat aandacht aan besteden!

Zo schrijf je een sprankelende webtekst

  • Vermijd zullen, willen, kunnen…

Het is geen schande om af en toe een hulpwerkwoord te gebruiken, maar liever niet. Het haalt de vaart uit  je teksten en maakt ze nodeloos omslachtig. “Wij regelen het” klinkt toch net wat daadkrachtiger dan “We zullen ( of willen/kunnen) het regelen”.

  • Maak het concreet

Wat voor jou logisch is, is dat voor je lezers vaak niet.  Een zin als “Ik lever kwaliteit” is een open deur, maar zegt niets. Omschrijf dan liever wat die kwaliteit concreet inhoudt: “Ik lever foutloos geschreven teksten die blijven hangen bij de lezers en het gewenste effect bereiken”.

  • Blijf bij je onderwerp

Wees voorzichtig met zijsprongen. Als je lezer de draad kwijtraakt, haakt hij af. Bepaal van tevoren wat je wilt vertellen en hou je daaraan. Een roman schrijven kan altijd nog. Schrijven is schrappen en al helemaal als het om webteksten gaat.

  • Online lezers zijn anders…

Het is heel irritant voor een tekstschrijver zoals ik, maar er zijn maar weinig mensen die de moeite zullen nemen om je website helemaal door te spitten. Maak het de lezer dus zo makkelijk mogelijk om de tekst te scannen. Daar zijn allerlei handige trucjes voor zoals het gebruik van informatieve tussenkopjes, aansprekende lijstjes en voldoende witregels.

  • Dont tell them, show them!

Clichés als “Mijn passie is mensen helpen”, “Bij ons staat de klant centraal” of “Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel”…  Doe het gewoon!  

    • Als je graag mensen helpt, neem dan op je website veel tips en tricks op.
    • Stel je de klant centraal? Laat haar dan ook eens aan het woord en voeg wat mooie referentieverhalen toe aan je website.
    • Ga je voor kwaliteit, dan zijn je webteksten vast perfect!

Meer weten?

Heb je het idee dat je website betere teksten verdient, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Neem dan gerust contact met Tekstbureau OmniBee op. Ik help je graag met aanwijzingen, tips of concrete ondersteuning.

Home Blog Het geheim van een goede webtekst