Direct contact? Bel: 06 - 292 658 79

Home > Blog > Hoe je de 7 hoofdzonden inzet als marketingtool

Hoe je de 7 hoofdzonden inzet als marketingtool

Hoe je de 7 hoofdzonden inzet als marketingtool

Als tekstschrijver maak ik regelmatig teksten voor bedrijven die méér willen. Meer traffic naar de website, meer likes op social media, meer leads, klanten en sales. Nou, dat kan geregeld worden! Met teksten die inspelen op de onbewuste instincten van de hedendaagse consument, de natuurlijke driften die diep weggeborgen zitten in ons primitieve reptielenbrein. Want iedereen draagt het zaad van de zonde in zich. De kunst is om het precies op het goede moment te laten ontkiemen…

De 7 hoofdzonden?

Een mooi uitgangspunt voor het schrijven van commerciële teksten zijn de 7 hoofdzonden. De Katholieke Kerk is zo vriendelijk geweest ze in de zesde eeuw vast te leggen in een definitieve lijst, maar de filmliefhebbers onder ons kennen ze waarschijnlijk vooral uit de bloedstollende thriller Seven. Uit de tijd dat Kevin Spacey nog een veelbelovend talent was in plaats van een foute engerd.

Hoe kun je de 7  hoofdzonden inzetten om meer effect te scoren in je campagnes? Laten we ze samen even langslopen.

1. Hoogmoed

Hoogmoed oftewel ijdelheid wordt vaak gezien als de wortel van alle kwaad. Het is de wens om jezelf belangrijker te maken dan je bent. Nou is dat natuurlijk ook een van de belangrijkste redenen waarom mensen bepaalde producten, diensten of oplossingen van je willen afnemen! Ze willen zich mooier, beter, belangrijker, succesvoller voelen dan ze zijn.

Hier kun je perfect op inspelen door je product/dienst te beschrijven met woorden als:

  • Comfort
  • Elegant
  • Exclusief
  • Groots
  • Luxe
  • Perfect
  • Rijkdom
  • Succes
  • Uniek

2. Hebzucht

Hebben, hebben, hebben.  We zijn allemaal rupsjes-nooit-genoeg. In een bui van hebzucht gaat het ons niet meer om kwaliteit, dan moet je gewoon iets kopen en wel nu!

Een vaak gebruikte truc om hebzucht aan te wakkeren, is het suggereren van schaarste. Dat doe je met zinnen als:

  • Wees er snel bij, want op is op!
  • Meedoen? Schrijf je dan vandaag nog in!
  • Tijdelijke aanbieding!

3. Wellust

Bij wellust gaat het niet alleen om het bezitten van materiële zaken, maar om elk onmatig verlangen. Verlangen naar seks, geld, roem, eeuwige jeugd. Je kunt niet meer rationeel denken. Of je het nou nodig hebt of niet, je wílt het gewoon.

Reclames voor parfums spelen hier prachtig op in. Daar vind je de volgende woorden vaak in terug:

  • Hartstochtelijk
  • Must-have
  • Ongetemd
  • Paradijs
  • Passioneel
  • Sensueel
  • Verlangen
  • Vurig

4. Afgunst

Waarom zou iemand genoegen nemen met minder dan een ander? Niet dus!  

Met de volgende zinnen, kun je iedereen jaloers maken:

  • Wil jij ook wel eens lekker slapen?
  • Hoe lang is het geleden dat jij lekker hebt geslapen?
  • Iedereen kan lekker slapen. Waarom jij niet?

5. Gulzigheid

Over het verschil tussen Hebzucht,  Wellust en Gulzigheid zijn boeken volgeschreven. Ik hou het er maar op dat Gulzigheid vooral gaat om gebrek aan zelfbeheersing. Traditioneel gezien wordt dat meestal in verband gebracht met eten of drinken, maar het is ook prima toepasbaar op geld of kennis.

Een goede truc om je lezers hongerig te maken, is het wekken van hun nieuwsgierigheid. De volgende woorden zijn daar heel geschikt voor:

  • Geheim
  • Lekker
  • Magie
  • Ontdekken
  • Spannend
  • Verbazen
  • Wonder

Je kunt je lezers ook prikkelen door het stellen van vragen of het geven van antwoorden op nooit gestelde vragen:

  • Hoe word je rijk in 7 minuten?
  • Wie zijn de meest veelbelovende ondernemers op aarde?
  • 10 redenen waarom ik kies voor eerlijke chocolade.

6. Woede

Woede is wat lastiger om in te zetten in een campagne. Het komt al snel negatief en zelfs agressief over. En daar houden de meeste consumenten niet van. Toch kan het soms best goed uitpakken.

Je valt ermee op en met wat humor kom je een heel eind. Denk maar aan de volgende slogans:

  • Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
  • Kiloknallers. Dat kun je niet verkopen (van Wakker Dier)
  • Mediamarkt, ik ben toch niet gek?!

Maar wees voorzichtig met negatieve woorden(geen, niet, nooit, nergens, missen etc)! En als je ze al gebruikt, houd het dan vooral luchtig.

7. Gemakzucht

Wie wil nou niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Met de volgende woorden kun je zelfs de meest cynische lezers nog laten geloven dat ze binnen 10 dagen fit, gezond, slank, succesvol, gelukkig en rijk zijn.  En dat alles met minimale inspanning!  Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan...

  • Automatisch
  • Eenvoudig
  • Compleet
  • Goedkoop
  • Gemak
  • Gewoon
  • Gratis
  • Handig
  • Helder
  • Klaar als een klontje
  • No-nonsense
  • Ontzorgen
  • Simpel
  • Slim
  • Snel
  • Soepel
  • Vanzelf
  • Zorgeloos

Tenslotte

Jij wil je lezers toch ook verleiden met ijzersterke, vlijmscherpe teksten? Met deze tips raak je ze op hun zwakste plek. Ze zullen in de rij staan om gebruik te maken van jouw unieke aanbod!

Mocht je het schrijven toch liever overlaten aan een specialist, dan kan dat natuurlijk ook. Een succesvolle ondernemer als jij heeft het tenslotte al druk genoeg! Neem dus gerust contact met me op. Ik help je graag!