Direct contact? Bel: 06 - 292 658 79

Home > Blog > Verbeter je teksten. Start met een schrijfwijzer

Verbeter je teksten. Start met een schrijfwijzer

Verbeter je teksten. Start met een schrijfwijzer

 Het ontwikkelen van een eigen unieke tone-of-voice helpt om je communicatie te professionaliseren. Heb je de goede toon te pakken, dan gaat het schrijven vaak vanzelf. Blijf je het lastig vinden of schrijf je met meerdere mensen teksten voor een bedrijf, dan is het handig om ook een schrijfwijzer te maken, een stijlgids waarin leg je een aantal regels en richtlijnen vastlegt.

Een goede schrijfwijzer is een handige checklist. Als iedereen dezelfde lijst hanteert, dan maakt het niet meer uit wie de tekst geschreven heeft. Iedereen hanteert dezelfde stijl en draagt dezelfde boodschap uit. Dat scheelt een hoop discussies en gedoe.

Kernwaarden first!

Het maken van een schrijfwijzer gaat verder dan de keuze tussen u en jij. Je kernwaarden vormen het uitgangspunt voor je schrijfwijzer en het is altijd goed om die expliciet in je schrijfwijzer op te nemen. Dat hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn, een paar steekwoorden is al voldoende. Je hoeft je kernwaarden ook niet in elke tekst terug te laten komen, maar het is vaak wel een handige kapstok om je stukken aan op te hangen.

Natuurlijk is het ook belangrijk om te weten voor welke doelgroep je schrijft. Daar stem je je tone-of-voice op af. Als je voor meerdere doelgroepen en/of kanalen schrijft, kun je daar onderscheid in maken, maar zorg er wel voor dat je niet met verschillende stemmen gaat spreken. Dat zorgt voor verwarring.

Kies woorden die bij je passen

Leverancier of partner, klant of opdrachtgever, opdracht of klus. Het is handig om een lijst te maken van woorden of uitdrukkingen waar je voorkeur naar uitgaan of die je juist liever wilt vermijden. Dat is vaak heel persoonlijk. Ik had ooit eens een klant die een allergie had voor het woord “maar” omdat dat zeurderig over zou komen. Woorden “toch” of “aan de andere kant”, konden dan weer wel. Dat soort zaken schrijf je op in de schrijfwijzer. Andere dingen waar je bij stil kunt staan:

  • Hoe spel je productnamen, functietitels of samengestelde woorden?
  • Wanneer gebruik je hoofdletters?
  • Schrijf je getallen voluit of als cijfers?
  • Wanneer gebruik je komma’s en uitroeptekens?
  • Hoe ga je om met Engelse woorden en/of afkortingen?

Less is more!

Hoe uitgebreid je de richtlijnen maakt, hangt helemaal af van de grootte van je organisatie en wat je ermee wilt bereiken. Mijn advies: maak het niet te gek. De kans is anders groot dat je het doel voorbijschiet met allerlei regeltjes waar niemand mee uit de voeten kan. En dat zou eeuwig zonde zijn!

Interesse?

Wil je ook aan de slag met het schrijven van teksten? Laat het me weten als ik ergens mee kan helpen. Ik adviseer je graag!