Direct contact? Bel: 06 - 292 658 79

Home > Blog > Waarom ik mezelf tekstschrijver noem

Waarom ik mezelf tekstschrijver noem

Waarom ik mezelf tekstschrijver noem

Ik krijg vaak de vraag waarom ik me tekstschrijver noem. Waarom geen content-creator, journalist of (toe maar) marketing  & communicatiespecialist. Dat klinkt toch allemaal veel spannender? Dat kan wel zo zijn, maar schrijven is mijn ding en teksten mijn product. Tekstschrijver dus!

Weg met de content-creator

Bij het woord content denk ik aan onsamenhangende snippers op social media , aan veel te lange teksten die duidelijk geschreven zijn voor SEO in plaats van de lezer, aan anonieme typeslaven die onschuldige, kleurloze artikeltjes schrijven die niemand leest.  Allemaal leuk en aardig, maar ik wil wat anders. 

Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk tekst de wereld in te slingeren. Ik schrijf in de eerste plaats voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe ideeën, inzichten of een antwoord op hun vraag willen. Ik wil ze inspireren, verrassen of overtuigen.

Daarom richt ik me altijd eerst tot de lezer en komt de zoekmachine op de tweede plaats. Natuurlijk zorg ik ervoor dat de tekst goed vindbaar is in Google, maar het moet een goede, leesbare tekst blijven die de lezer aanspreekt. En social media, blogs of nieuwsbrieven? Ik doe het er allemaal graag bij, maar het is niet mijn corebusiness.

Geen Marketing & Communicatiespecialist?

Een veelvoorkomend misverstand is dat elke tekstschrijver ook marketeer is. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Om mijn werk goed te kunnen doen, moet ik nu eenmaal weten wat de boodschap is en voor wie hij bedoeld is. Ik geef ook wel advies over de beste manier om je website in te richten of welke onderwerpen interessant zijn voor lezers. Als professioneel tekstschrijver weet ik prima wat werkt of niet.

Maar een marketing & communicatiespecialist…  Nee, zeg! Ik doe geen marktonderzoek, formuleer geen targets en schrijf geen uitgebreide marketingrapporten. Dat betekent niet dat ik alleen maar luchtige, commerciële teksten schrijf. Ik hou er juist van om de diepte in te gaan.

Mijn gemiste kans als journalist

In een ver verleden heb ik er wel eens aan gedacht om Journalistiek te studeren. Ik wist ook al wat voor journaliste ik zou worden: eentje die filosofisch getinte achtergrondartikelen schrijft over onderwerpen uit de actualiteit. Serieuze stukken voor de Groene Amsterdammer of Volkskrant Magazine, maar wel met de nodige flair geschreven.

Het is anders gelopen. Als commercieel tekstschrijver help ik bedrijven en organisaties om zichzelf beter op de kaart te zetten. Een mooi vak, maar geen vrije, onafhankelijke journalistiek.

Tekstschrijver dus!

En dus noem ik me gewoon tekstschrijver. Dat klinkt lekker concreet en duidelijk. Bovendien dekt het precies de lading van wat ik het liefste doen. Bezig zijn met nieuwe onderwerpen en ideeën. Spelen met letters, woorden en zinnen. Laptop aan en schrijven maar.