Beeldend bloggen voor bedrijven
2 juni 2018

Door zakelijk te bloggen kun je meer bekendheid krijgen. Het is een goed middel om anderen te informeren en te overtuigen. Wil je je klanten ook inspireren met je blogs, neem ze dan mee in je wereld . Maak teksten waarmee je ze laat zien, proeven en ruiken wat je boodschap betekent. Laat je lezers de pijn voelen van een gemiste kans. Zorg dat ze meegenieten van je succes en maak ze enthousiast voor je oplossingen.
Je vingers zweven over het toetsenbord. Heerlijk, zo'n overzichtelijk beeldscherm. Al die frisse ideeën die je zomaar komen aanwaaien. Met een paar klikken ligt de hele wereld voor je open. Alsof je in slow motion op een kolkende zee ronddobbert. Dat is nou lekker werken!
Ook jij kunt Beeldend Bloggen!
Beeldend bloggen is een kwestie van associëren en je fantasie de vrije loop laten. Het is niet voor iedereen even makkelijk om zijn of haar schroom opzij te zetten en er voluit voor te gaan. Daarom hierbij wat concrete tips die je kunnen helpen:
Tip 1 – Maak het concreet
Hoe abstracter je schrijft, des te veiliger. Grote kans dat je tekst klopt en het staat nog intelligent ook. Maar is het ook effectief? Lezers kunnen zich meer voorstellen bij een concreet verhaal.
Ter illustratie enkele voorbeelden van een vage vs. een duidelijke, concrete zin.
Abstract | Concreet |
Ik heb een vaste routine als ik 's ochtends op mijn werk kom | Ik loop elke dag rond half negen het gebouw binnen en haal een kop verse koffie. |
De klant was zeer tevreden over de geleverde prestatie. | Bedrijf X was dolblij dat we de backup binnen een uur konden terugzetten zodat de klanten vrijwel niets van de storing gemerkt hebben. |
De performance van je website is erg belangrijk | Het is erg belangrijk dat je website snel reageert zodat bezoekers niet afhaken. |
Tip 2 – Vermijd nietszeggende woorden
Sommige woorden komen altijd van pas. Werkwoorden als zeggen, lopen, zitten, zijn, staan, werken… of bijvoeglijke naamwoorden als gezellig, leuk, interessant, goed, mooi. Heel handig, behalve als je levendig wilt schrijven. Dan is het juist beter om minder algemene woorden of uitdrukkingen te gebruiken die de verbeelding prikkelen.
Ik neem “werken” en “interessant” hier even als voorbeeld. Daar zijn allerlei prima alternatieven voor te bedenken die veel meer context bieden aan de lezer:
- Werken: Aan de slag gaan, zwoegen, de handen uit de mouwen steken, je ding doen, productie draaien, verantwoordelijk zijn voor, lekker bezig zijn
- Interessant: Pakkend, boeiend, fascinerend, iets waardoor je gegrepen bent, intrigerend, spannend, cool, relevant, curieus
Tip 3 – Alles voor een glimlach
Verwacht niet dat het schrijven van een blog je meteen de meest fantastische droomklanten en megadeals oplevert. Het is al heel mooi dat je verhaal gelezen en gewaardeerd wordt door de doelgroep zodat je volgers krijgt die zich in je bedrijf gaan verdiepen. Leg de lat dus niet te hoog, want dan schiet je je doel voorbij. Je verhaal moet boeiend genoeg zijn om verder te lezen, maar het hoeft echt geen wereldliteratuur te zijn.
Wat het beste werkt is een originele gedachtenkronkel. Overdrijven mag, een persoonlijke noot is zeker aan te raden. Wil je creatieve brein maar niet op gang komen? Laat je inspireren door een synoniemenwoordenboek of beter nog: duik eens een echt boek in. Hoe meer je leest, hoe meer gevoel voor taal je krijgt en hoe makkelijker het schrijven je afgaat. 100% succesgarantie!
Meer weten
Wil je meer weten over zakelijk bloggen? Neem dan contact met me op. Ik vertel je er graag meer over!