Komkommertijd? Eindelijk tijd om te schrijven!
12 augustus 2019

De zomermaanden zijn voor veel ondernemers erg rustig. Hoe je het ook wendt of keert, veel mensen zijn op vakantie en de rest doet het kalm aan. Mails blijven liggen, telefoontjes onbeantwoord. Niets aan te doen!
Ideeën in je hoofd, plannen op papier!
Toch kun je de tijd nuttig besteden. Want doordat je minder bezig bent met de dingen van alledag, komt er weer ruimte in je hoofd voor nieuwe plannen en inzichten. Mijn advies: schrijf ze op en ga ermee aan de slag. Straks heb je het weer druk en ben je al die briljante ideeën weer vergeten.
Schrijven kost niks, je hoeft er geen zware fysieke inspanning voor te leveren en papier is geduldig. Ook al maak je alleen maar een opzetje, vroeg of laat komt het altijd te pas. Alles wat je opschrijft, wordt meteen een stuk concreter en beter behapbaar. Schiet je zo snel niets te binnen wat je kan doen? Hierbij een paar schrijfklussen die je altijd kunt oppakken:
1. Business plan
De zomer is een prima tijd om je business plan weer eens uit de kast te pakken en na te lopen. Wat is er van al je goede plannen terecht gekomen? Welke onderdelen van je plan moet je updaten of toevoegen? Wat kun je schrappen?
Zitten je ideeën tot nog toe alleen maar in je hoofd, dan wordt het tijd om het eens op papier te zetten zodat het een echt business plan wordt. Zo maak je voor jezelf heel concreet waar je komende tijd aan gaat werken en waar je prioriteiten liggen.
2. Standaardbrieven- en mails
Wist je dat een fout in je offerte, contract of factuur, je zomaar omzet kan kosten? Het geeft klanten en leveranciers weinig vertrouwen als dat soort basisdingen niet op orde zijn. Zorg er daarom voor dat je een set goede, foutloos geschreven basisteksten hebt liggen voor je offertes, facturen, aanmaningen, reacties op klachten, klantcontracten, afspraakbevestigingen etc.
Natuurlijk zul je die teksten voor elke situatie wat moeten aanpassen, maar met een goede basis is dat een fluitje van een cent. Investeer dus een paar uur om je basisteksten op orde te brengen. Dat scheelt je uiteindelijk heel veel tijd!
3. Webteksten en blogartikelen
Ben je nog tevreden met je webteksten? De zomer is een mooie tijd om er eens doorheen te gaan en te kijken waar het beter kan. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor andere online content. Misschien heb je allerlei social media accounts, maar nooit tijd of inspiratie om er wat mee te doen? Leg tijdens de zomer een voorraadje aan met relevante onderwerpen, opzetjes en/of kant-en-klare blogs zodat je de komende maanden genoeg kopij hebt. Ondernemen is vooruitzien!
PS: Heb jij nog teksten liggen waar je over twijfelt en zou je het fijn vinden om er samen naar te kijken? Wil je een keer samen brainstormen over de woorden die het beste bij jouw bedrijf passen? Leuk! Neem contact met me op. Dan maken we een afspraak om te kijken wat ik voor je kan doen.